SEO, PPC a UX analytické nástroje zdarma – tipy na nejlepší online tooly

SEO specialisté mají tendence držet si pod pokličkou své knowhow, ačkoli se v drtivé většině jedná o nástroje dostupné zdarma a určené pro široké využití. My naopak nabízíme přehled nejzajímavějších nástrojů pro komplexní webovou analytiku zde, neboť konkurence nás nijak neděsí. Klíčové je ne jaké zná člověk nástroje, ale jak dobře s nimi dokáže pracovat. Následuje tedy výčet must-have nástrojů pro Vaše online podnikání. Pro zájemce o čtení o SEO optimalizaci na večer doporučujeme skvělý web o SEO a PPC reklamě Search Engine Land.

Školení - jak nastavit Google Analytics

Analýza klíčových slov:

Tradičním nástrojem analýzy klíčových slov a trendů ve vyhledávání je Google Trends. Statistiky hledání na Seznam.cz lze nalézt zde. Další nástroj na analýzu klíčových slov nabízí systémy Sklik a AdWords. Přehledné zobrazení výsledků našeptávačů Google, YouTube a dalších lze zjistit na stránkách UberSuggest nebo Keywordtool.io.  Klíčovým nástrojem copywritera pro všechny typy analýz je nástroj Ahrefs a pro hlídání výkonu klíčových slov slouží původem český Collabim. Pěkný nástroj s širokým záběrem, byť s omezením na měsíc, nabízí také Moz – Moz Keyword Explorer.

User Experience:

Kombinace User Experience UX - řešení pro weby a eshopyHotjar je vynikajícím nástrojem pro analýzy User Experience, tento měřící script lze snadno přidat rovnou do Google Tag Manageru. Pomocí Hotjaru lze snadno analyzovat clickmapy a heatmapy, průchody webem a dělat uživatelské dotazníky. RealEye je skvělý nový UX nástroj, kde si můžete za pár dolarů udělat výzkum oční kamerou pro jakýkoliv svůj web či obrázek.

Komprimace / optimalizace obrázků:

Podle průzkumů z roku 2017 dělá velikost obrázků až 70% problémlů s rychlostí webu, jejich zmenšením zásadně zvýšíte rychlost webu a svůj výsledek ve speed testech. Obrázky pro weby komprimujte ručně v Compressor.io nebo v Optimizille. Další programy na komprimaci najdete v tomto seznamu.

Linkbuilding:

Externí a interní zpětné odkazy - linkbuilding PrahaNejrozšířenějšími zdarma použitelnými nástroji sloužícími k analýze interních i externích backlinků jsou Majestic SEO a SEM Rush. Síť interních backlinků u velikých webů pomůže rozklíčovat software Screaming Frog nebo Botify. Pokud chcete něco lehčího, vyzkoušejte Sitebulb. Dalším pěkným nástrojem je Link Research Tools, který má funkci custom alertů, bohužel je placený tzn. vytěžte jej naplno v prvních dvou týdnech od registrace.

Webová analytika:

Školení / kurz Google Analytics PrahaUltimátním nástrojem webové analytiky je Google Analytics. Jedná se o nejrozšířenější nástroj na světě, který je dostupný zdarma. Měřící scripty lze do stránky nasadit například přes Google Tag Manager. Často se potkáváme se starými scripty z doby před přechodem na Universal Analytics a taky špatné nastavení https v GA, na to dejte pozor a případně zadejte k opravě.

Pro analýzy aktivit na sociálních sítích slouží software původně české společnosti Socialbakers. Co trenduje na sociálních sítích v ČR i v zahraničí se dozvíte na stránce BuzzSumo. Online aktivity uživatelů na webu lze sledovat pomocí nástroje Chartbeats. Důležité nástroje pro Social listening a analýzy klíčových sociálních frází jsou SEOmonitor a BrandWatch. Pěknými nástroji využitelnými pro analýzy Facebooku a Twitteru v českém prostředí jsou weby Klábosení a Lajkování.

Přehled aktuálních technologií využívaných na českém internetu ukáže Gemius Ranking. Stejný realizátor je zodpovědný za měření návštěvnosti internetu v ČR a mnoha dalších evropských zemích. Další statistiky konkurenčních webů, a to včetně zdrojů návštěvnosti, nabízí projekty Similarweb a Alexa, které pro analýzy využívají šmírovací lištičky v prohlížečích a disponují tudíž slušným vzorkem dat.

Meta SEO Inspector je plugin do prohlížeče Chrome, díky kterému může každý vlastník webu pozorovat chyby v SEO na svých stránkách. Pro složitější sledování tagů na stránce slouží plugin Google Tag Assistant.

Komplexní analýza SEO, zpětných odkazů, UX a návrhy řešeníPro celkovou analýzu přítomnosti klíčových SEO faktorů lze využít nepřeberné množství nástrojů – za všechny například Varvy.com. Zajímá-li vás aktuální stav SEO faktorů, které vstupují do vyhledávání, podívejte se na aktuální průzkumy Moz.com, který každé dva roky zveřejňuje výsledky studie Search Ranking Factors. Hodně o vaší stránce a doméně se dozvíte z dalšího produktu od Moz.com – Open Site Exploreru.

Nástroje pro webmastery:

Administrátorská rozhraní Google Search Console a Bing Webmaster Tool umožňují vlastníkům webů kontrolu z hlediska funkcionality, rychlosti či dostupnosti pro roboty. Lze v nich administrovat sitemapy a strukturovaná data, analyzovat backlinky a klíčová slova. Také ruský Yandex disponuje velmi dobrým toolem pro webmastery a v poslední době se o totéž pokouší Seznam se svým Webmaster Tool – ovšem zde jsou výsledky, no řekněme, typické pro Seznam…

Zda je web v pořádku a technicky použitelný pro mobily lze zkontrolovat v Google testu mobilních zařízení. Dále Google nabízí nástroj pro testování přítomnosti a funkcionality strukturovaných dat – na blogu Moz si pak přečtěte jak se strukturovanými daty pracovat. V poslední době stále roste důležitost testovat Page Speed Insights a v neposlední řadě funkcionalitu AMP. Pro funkci vašich AMP projektů mrkněte i na oficiální AMP validátor a na AMP Playgroung.

Dále doporučujeme podívat se na zajímavý test, který ukazuje jak Google umí / neumí číst Javascript na stránkách. A taky se podívejte, jestli váš web podporuje HTTP2 – pokud ne, máte nejvyšší čas na tom zapracovat.

Kurz pro zaměstnance - školení Google Analytics Praha

Crawl budget a integrita stránek:

Integritu stránek slušně monitoruje Newrelic, které nabízí také funkcionalitu custom alertů v případě potíží. Alternativně lze využívat SEO Radar.

Důležité je hlídat také váš crawl budget – statistiky crawlování webu zjistíte pomoc OnPageBota nebo pomocí Botify. Dle pomůže již zmíněný Screaming Frog SEO spider a DeepCrawl.

Behaviorálně cílená reklama funguje

Přidání stránek do vyhledávačů:

Je-li potřeba urychlit indexaci nově publikovaných stránek, či přeindexovat starší stránky, doporučuje se ruční přidání do hlavních vyhledávačů – Google, Seznam a Bing. Vyhledávač Google nabízí také administrátorské rozhraní pro webmastery, kde lze do indexu přidat více stránek najednou.

PPC reklama:

Seznam Sklik - školení PPC a display reklamyNejrozšířenější administrátorská rozhraní pro nákup a správu PPC reklamy v ČR jsou systémy Google AdWords a Seznam.cz Sklik. Koho zajímá RTB, největším českým sdružením je CPEx, který zasahuje více než 80% uživatelů českého internetu.


Zajímavosti:

Celkem hezký přehled o velikosti webů a zastoupení států / jazyků na síti nabízí Mapa internetu.


A na závěr tři vtipy pro internetové geeky:)

Maslow - pyramida lidských potřeb plus WIFI


Prohlížeče rychlost - Chrome v. IE vtip


Sdílení příspěvků na Google plus


Jít na titulní stránku