PPC (pay per click) reklama je druh internetové reklamy, kde zadavatel platí za kliknutí. Platba probíhá v okamžiku, kdy uživatel na reklamu klikne, a to typicky formou online aukce. PPC reklama může být servírována formou bannerů nebo odkazů ve fulltextovém vyhledávání. Inzerent v tomto obchodním modelu platí pouze za proklik, nikoliv za zobrazení reklamy.
Další druhy plateb za internetovou reklamu
CPM (cost per mille) označuje platbu za 1.000 zobrazení reklamy. V českém prostředí je často označována jako CPT (cost per thousand). V tomto případě inzerent platí za to, že 1.000 uživatelů vidělo daný banner či jiné reklamní sdělení.
CPA (cost per action) je pojem z oboru ecommerce. Inzerent v tomto modelu platí za akci, která je pro něj konverzí. Typicky to může být vyplnění formuláře, vložení do košíku, nákup v eshopu, odebrání newsletteru nebo třeba jen zobrazení určité stránky.
Hlavní PPC systémy
Nejznámějším systémem pro nákup PPC reklamy je Google AdWords, pomocí nějž lze inzerovat nejen na Google, ale také ve spřátelených sítích. AdWords umožňuje nejen správu reklamy, ale také tvorbu vlastních dynamických HTML5 reklam pro display či remarketingovou reklamu. Podobným nástrojem disponuje Seznam.cz v podobě systému Sklik. PPC je možno nakupovat také na Facebooku nebo v síti Etarget.